"Welke bevriende lobbyist dit geregeld heeft weet ik niet, maar het
effect is niet serieus bekeken. Het is crisis, mensen vliegen niet”, zei
Bartelsman.

Nederland niet bijzonder
Hij wees erop dat het vliegverkeer in de rest van de wereld sterk terugloopt
en de Nederlandse luchthaven Schiphol niet als enige te kampen heeft met
teruglopende passagiersaantallen.

Brancheorganisatie voor de luchtvaartsector IATA liet zich dinsdag al somber
uit over de vooruitzichten vanwege de mondiale recessie.

IATA, dat ongeveer 230 luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, verwacht dat
de burgerluchtvaart dit jaar een verlies lijdt van 4,7 miljard dollar, bijna
een verdubbeling van de prognose die de organisatie in december gaf.

Symbolische maatregel
Econoom Lans Bovenberg van de Universiteit van Tilburg (UvT) is positiever
over de afschaffing van de vliegtaks. "Het is een belangrijke
symbolische maatregel. Je moet zoiets toch in Europees verband doen. Ik zou
voor een Europese kerosinebelasting zijn.”

Reisbranche blij
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vindt de afschaffing van de vliegtaks
door de regering ,,een verstandig besluit''. "Hiermee creëren ze weer een
gelijk speelveld met andere Europese luchthavens'', zegt een woordvoerster
van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij woensdag.

De woordvoerster complimenteert vooral CDA-minister Camiel Eurlings van
Verkeer met het "binnenhalen'' van het resultaat, daarmee suggererend dat
Eurlings tegen de vliegtaks was.

"Het is knap gedaan. Het is geen kleinigheid om zoiets binnen te halen bij
dergelijke onderhandelingen.'' Door de vliegtaks verloor de luchthaven
Schiphol naar eigen zeggen 900.000 passagiers aan concurrerende luchthavens
in het buitenland.

"Het is moeilijk te voorspellen of deze passagiers weer allemaal worden
teruggewonnen, maar het is een grote stap vooruit'', aldus de
KLM-woordvoerster.

Scepsis over kabinetsmaatregelen
Over de extra uitgaven die het kabinet verder wil doen was Bartelsman van de
VU redelijk sceptisch. "Er zitten wat nuttige dingen in, er zit wat
onzin in, er zitten wat dingen in die niets met de crisis te maken hebben.''

Wat betreft het laatste doelde de econoom op de aanpassing van de AOW-leeftijd
die waarschijnlijk verhoogd wordt naar 67 jaar. Hoewel de maatregel op de
lange termijn goed is voor de overheidsfinanciëen, is volgens hem niet
duidelijk wat deze maatregel te maken heeft met de economische recessie.

Bovenberg van de UvT vindt het positief dat het kabinet terughoudend is met
bezuinigingen."Dat is verstandig. Je helpt anders de economie verder in
het slop.''

Voldoende steun
Met het stimuleringspakket van 6 miljard euro geeft Nederland volgens hem
gehoor aan een oproep van de Verenigde Staten. De Amerikaanse regering vroeg
andere overheden onlangs om, net als de zij zelf doet, de uitgaven te
verhogen om de economie een impuls te geven.

"Ik denk dat Nederland dat nu doet. Het kabinet kan zich nu vertonen in
de internationale arena", aldus Bovenberg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl